Lusterko fotochromatyczne wsteczne
Lusterko fotochromatyczne wsteczne
Witam,
Przy okazji wizyty na złomie w UK (kumpel rozwalił auto) wyciągnąłem z Lagi II lusterko fotochromatyczne. Jest to jednostka niezależna tj. nie bazuje na czujnikach zewnętrznych, wszystko jest w lusterku tj. jak mniemam 2 fotorezystory, stabilizator napięcia, parę diod itp.
Jeden "czujnik" znajduje się z przodu lusterka (skierowany na drogę), a drugi z tyłu "obserwując" drogę za nami. Jeśli natężenie światła z przodu będzie mniejsze od tego z tyłu lusterko zacznie się ściemniać. Wydaje mi się, że działa to na zasadzie dzielnika napięcia w którym napięcie zmienia się w zależności od rezystancji a co za tym idzie od natężenia światła.
Abstrahując od zasady działania - wystarczy podpiąć 2 przewody - plus i minus.
Lusterko jak pisałem pochodzi z Laguny II. Tak wygląda po rozebraniu obudowy (przy ściąganiu wypięła mi się wtyczka wewnątrz i musiałem rozłożyć)
Wstyczka ma jednak 3 piny. Z tego co się orientowałem na 3 pin podaje się plus z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka. W lusterku które posiadam brakuje jednak tego 3ciego przewodu, ale chcę go dołożyć. Reakcja lusterka trwa kilka sekund aczkolwiek działa to bardzo fajnie.
Sposób montażu - tutaj trzeba ściągnąć oryginalne lusterko i rozwiercić kulkę na której wisi lusterko aby poprowadzić przez środek przewody jak to jest w oryginalne. Jest to sposób który wydaje mi się najbardziej optymalny bo jako całe lusterko nie podejdzie. Plastik jest podobno bardzo twardy. Wielkość kulek jest na oko taka sama. Dzisiaj będę się w to wgłębiał bo zdemontowałem lusterko w szafie i robię przekładkę.
Podłączenie w aucie - zasilanie pociągnę z panelu na suficie tj. plus z pozycji zapłonu. Masę puszczę przez przycisk aby móc w razie potrzeby wyłączyć lusterko (miałem w ręce też lusterko z Saaba Aero które miało przycisk na lusterku, ale posiadało aż 5 przewodów, więc wybrałem to z Lagi). Przycisk umieszczę albo na lusterku (obudowa) lub na pod parapetem od deski rozdzielczej.
Samo lusterko jest o parę centymetrów szersze niż to z szafy. Postępy udokumentuję aby chętni mogli dołożyć ten gadżet do siebie.
pozdrawiam
EDIT by kgb5:
Przeniosłem do działu instrukcje obsługi.
Przy okazji wizyty na złomie w UK (kumpel rozwalił auto) wyciągnąłem z Lagi II lusterko fotochromatyczne. Jest to jednostka niezależna tj. nie bazuje na czujnikach zewnętrznych, wszystko jest w lusterku tj. jak mniemam 2 fotorezystory, stabilizator napięcia, parę diod itp.
Jeden "czujnik" znajduje się z przodu lusterka (skierowany na drogę), a drugi z tyłu "obserwując" drogę za nami. Jeśli natężenie światła z przodu będzie mniejsze od tego z tyłu lusterko zacznie się ściemniać. Wydaje mi się, że działa to na zasadzie dzielnika napięcia w którym napięcie zmienia się w zależności od rezystancji a co za tym idzie od natężenia światła.
Abstrahując od zasady działania - wystarczy podpiąć 2 przewody - plus i minus.
Lusterko jak pisałem pochodzi z Laguny II. Tak wygląda po rozebraniu obudowy (przy ściąganiu wypięła mi się wtyczka wewnątrz i musiałem rozłożyć)
Wstyczka ma jednak 3 piny. Z tego co się orientowałem na 3 pin podaje się plus z biegu wstecznego co powoduje maksymalne rozjaśnienie lusterka. W lusterku które posiadam brakuje jednak tego 3ciego przewodu, ale chcę go dołożyć. Reakcja lusterka trwa kilka sekund aczkolwiek działa to bardzo fajnie.
Sposób montażu - tutaj trzeba ściągnąć oryginalne lusterko i rozwiercić kulkę na której wisi lusterko aby poprowadzić przez środek przewody jak to jest w oryginalne. Jest to sposób który wydaje mi się najbardziej optymalny bo jako całe lusterko nie podejdzie. Plastik jest podobno bardzo twardy. Wielkość kulek jest na oko taka sama. Dzisiaj będę się w to wgłębiał bo zdemontowałem lusterko w szafie i robię przekładkę.
Podłączenie w aucie - zasilanie pociągnę z panelu na suficie tj. plus z pozycji zapłonu. Masę puszczę przez przycisk aby móc w razie potrzeby wyłączyć lusterko (miałem w ręce też lusterko z Saaba Aero które miało przycisk na lusterku, ale posiadało aż 5 przewodów, więc wybrałem to z Lagi). Przycisk umieszczę albo na lusterku (obudowa) lub na pod parapetem od deski rozdzielczej.
Samo lusterko jest o parę centymetrów szersze niż to z szafy. Postępy udokumentuję aby chętni mogli dołożyć ten gadżet do siebie.
pozdrawiam
EDIT by kgb5:
Przeniosłem do działu instrukcje obsługi.
Last edited by wazzabii on 2012-12-18, 21:40, edited 1 time in total.
"Live the dream" -John Z. DeLorean
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
fotorelacja z przekładki - część pierwsza
Porównanie
Nowe lusterko fotochromatyczne od Laguny II
Stare lusterko (aby wyjąć lusterko z kulki najlepiej całość dobrze podgrzać np. suszarką inaczej można połamać szkło). Aby przechnąć przewód należy przewiercić kulkę wiertłem o średnicy 5mm (patrz uchwyt aluminiowy od fotochromatycznego)
Porównanie wielkości lusterek
Złożone lusterko fotochrom na uchwycie od szafy (lusterko trzeba przemalować)
Rozkładanie uchwytu lusterka
Antena GPS
Uchwyt lusterka po demontażu anteny
Rozłożony uchwyt lusterka
Kostka oraz przewód na tle lusterka i widoczny sensor
Umiejscowienie drugiego czujnika
Jutro postaram się w pracy przewiercić kulkę
Porównanie
Nowe lusterko fotochromatyczne od Laguny II
Stare lusterko (aby wyjąć lusterko z kulki najlepiej całość dobrze podgrzać np. suszarką inaczej można połamać szkło). Aby przechnąć przewód należy przewiercić kulkę wiertłem o średnicy 5mm (patrz uchwyt aluminiowy od fotochromatycznego)
Porównanie wielkości lusterek
Złożone lusterko fotochrom na uchwycie od szafy (lusterko trzeba przemalować)
Rozkładanie uchwytu lusterka
Antena GPS
Uchwyt lusterka po demontażu anteny
Rozłożony uchwyt lusterka
Kostka oraz przewód na tle lusterka i widoczny sensor
Umiejscowienie drugiego czujnika
Jutro postaram się w pracy przewiercić kulkę
"Live the dream" -John Z. DeLorean
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
niestety zdjęcia nie są super jakości...
przewiercona kulka od lusterka (na początek najlepiej uciąć wystający cypel który służy jako ogranicznik obrotu lusterka, następnie wyrównać powierzchnię pilnikiem i dopiero przystąpić do wiercenia, najlepiej na statywie. Na początek użyłem wiertło 3mm, a na koniec 5mm)
Wygląd płytki. Jak się okazuje w tym lusterku trzeci pin jest pusty. Jedynie można podłączyć plus i minus. Pobór prądu od 50mA do 250mA. Na upartego można dać bezpiecznik 0,4A na plusie.
Proponuję jednak mały przekaźnik (lub element półprzewodnikowy) w celu wyłączania lusterka przy wrzucaniu wstecznego. Dla zapaleńców może to być dołożenie dodatkowych przycisków od ph1 z aktywnym zawiasem przy lewarku. Jeden z nich może posłużyć jako wyłącznik lusterka.
Poniżej złożone lusterko z wiązką (jeden przewód w zapasie)
W następnym poście (po świętach) dorzucę zdjęcia z podpięcia całości w aucie, żeby było wiadomo gdzie można się wpiąć dla mniej zaprzyjaźnionych z elektryką.
pozdrawiam i wesołych świąt
przewiercona kulka od lusterka (na początek najlepiej uciąć wystający cypel który służy jako ogranicznik obrotu lusterka, następnie wyrównać powierzchnię pilnikiem i dopiero przystąpić do wiercenia, najlepiej na statywie. Na początek użyłem wiertło 3mm, a na koniec 5mm)
Wygląd płytki. Jak się okazuje w tym lusterku trzeci pin jest pusty. Jedynie można podłączyć plus i minus. Pobór prądu od 50mA do 250mA. Na upartego można dać bezpiecznik 0,4A na plusie.
Proponuję jednak mały przekaźnik (lub element półprzewodnikowy) w celu wyłączania lusterka przy wrzucaniu wstecznego. Dla zapaleńców może to być dołożenie dodatkowych przycisków od ph1 z aktywnym zawiasem przy lewarku. Jeden z nich może posłużyć jako wyłącznik lusterka.
Poniżej złożone lusterko z wiązką (jeden przewód w zapasie)
W następnym poście (po świętach) dorzucę zdjęcia z podpięcia całości w aucie, żeby było wiadomo gdzie można się wpiąć dla mniej zaprzyjaźnionych z elektryką.
pozdrawiam i wesołych świąt
"Live the dream" -John Z. DeLorean
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa
Jak ktoś będzie chciął to kupi czarne. W tym temacie nie chodzi o kolor tylko o to z jakiego auta można takie lusterko zamontować i jak je przerobić/podłączyć. Koszt zakupu tego to 5 funtów.
Czy z opla albo bmw pasuje nie wiem, od Saaba nie pasuje bo inna kulka. Czasami lusterko ma tylko jeden czujnik, który zbiera informacje o natężeniu światła z tyłu. Informacje o natężeniu z przodu brane są z czujnika osadzonego na stałe w aucie, który to współgra również z klimatronikiem czy wycieraczkami. Zapewne zawiera sterownik magistrali CAN. Takie lusterko jest bezużyteczne w tym przypadku, bo go nie wysterujesz, chyba że wybebeszysz elektronike i podepniesz dzielnik napięcia z potencjometrem do regulacji napięcia wyjściowego na szkło lusterka przez co będziesz mógł regulować ściemnienie.
Lusterko prysnę czarnym matem, choć nawet nie zauważyłem przez 3 dni żeby się jakoś wyróżniało od reszty.
Czy z opla albo bmw pasuje nie wiem, od Saaba nie pasuje bo inna kulka. Czasami lusterko ma tylko jeden czujnik, który zbiera informacje o natężeniu światła z tyłu. Informacje o natężeniu z przodu brane są z czujnika osadzonego na stałe w aucie, który to współgra również z klimatronikiem czy wycieraczkami. Zapewne zawiera sterownik magistrali CAN. Takie lusterko jest bezużyteczne w tym przypadku, bo go nie wysterujesz, chyba że wybebeszysz elektronike i podepniesz dzielnik napięcia z potencjometrem do regulacji napięcia wyjściowego na szkło lusterka przez co będziesz mógł regulować ściemnienie.
Lusterko prysnę czarnym matem, choć nawet nie zauważyłem przez 3 dni żeby się jakoś wyróżniało od reszty.
"Live the dream" -John Z. DeLorean
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
1. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
2. Renault Safrane phII 2.2dT G8T RXT
- patrys4891
- Forumowicz
- Posts: 3559
- Joined: 2012-05-07, 14:41
- Location: Warszawa